Followers

Thursday, July 11, 2013

Kesan Pengambilan Iberet Folic 500

Salam..
1st time nk cerita pasal ubat2 ni..
sebabnya, saya risau akan kesan pengambilan Iberet Folic..

~ pic ehsan google ~

Ok, saya start amek Iberet Folic masa minggu ke 16..
Saya amek Iberet Folic sbb saya tak mampu nk telan 3 biji ubat yang berlainan iaitu asid folic, kalsium dengan zat besi.. 
HB saya maseh lagi ok..
Masa 1st cek-up : 13.8
Masa 2nd cek-up : 12.9
Nurse kata kalu xturun ke 11, maseh lg ok.. so nurse kate dun worry..

Berbalik pada kesan pengambilan Iberet Folic 500 ni..
Saya jumpa kesan normal kat blog ini..
Actually saya risau sbb kencing kuning sangat..
Kan previous entry saya ade bgtau yg saya kencing kotor.. Jd saya google la apekah kesan amek Iberet Folic 500.. Jd lepas dh tau, salah satunya kencing kuning sgt, kurang sedikit kerisauan di situ..huhu

Kesan-kesan yang saya alami

1. Warna urine/air kencing bertukar kepada warna kuning sangat. Yups!! ini yang buat saya sgt risau..
2. Mungkin akan ada sesetengah orang rasa loya/pening2 hasil dari makan IFA ni. Lepas makan ubat ni, mmg rasa ade rase loya n kadang2 rase cm masok angin..
3. Sembelit@kalau membuang tu najis kuar sikit je. Boleh menyebabkan usus sakit dek kerana najis tersimpan lama tak keluar dari badan. Saya mmg sembelit. Mmg kadang2 najis kuar sikit je tp alhamdulillah x penah rase sakit. Seminggu tu mst saya akan membuang. So jgn paksa najis tu keluar takot buasir nnt. Langkah terbaik, kena jmp doktor..
4. Kerap kencing. Org kate1st & 3rd timester je yg alami kerap kencing ni. Tp saya dekat 10x pegi tandas ulang-alik. Time puasa ni lagi la, rase mcm penuh sgt padahal baru je lepas kencing..huhu

Dear baby, sabar sikit yee..
Ada 22weeks to go.. harap sumenya ok sampai mama bersalin..
Amin..

4 comments:

azizah :) said...

setakat ni jijah makan iberet ok la jugak.. tp hb xpandai nak naik jugak..hee mmg kencing kerap sebab jijah pon dah 3rd trimester.. baby pon dah engaged..


salam perkenalan :)

suzana tan said...

Pernah tak ...bila buang air besar berwarna hitam

Hemoglobin saya hb7.3

Azlin Fariza Khairudin said...

Suzana tan : hi suzana, aah najis kita mmg warna hitam.. saya makan Iberet mula2 HB turun gak tp bile dah makan2 hari HB pada last cek up still 13++.. awak mkn la jambu batu.. insyaAllah HB bole nek..

lamina salim said...

Lepas makan IF500, dalam 5minit keatas saya terus rasa loya, pening dan muntah2...rasanya klu mcm ni bagus lagi makan 3 biji ubat berlainan tu daripada pening dan muntah mcm ni...

terus sy google kesan ubat ni...jumpa blog Elyn. TQ for info.